maandag 4 juli 2011

Gastendoekjes.

Enige tijd geleden heb ik op diverse weblogs gebreide gastendoekjes gezien en vond dit prachtig. Mensen uit mijn omgeving weten, dat ons hele gezin tot pakweg zo'n 20 jaar geleden gekleed ging in door mij gebreide truien. Daarna is de tijd aangebroken dat ik alleen nog maar borduur in de diverse technieken.

Altijd gedacht, dat ik buiten een eenvoudige sjaal nooit meer iets zou breien........

Echter kort geleden ging ik met enkele vriendinnen naar een soort van hobbymarkt en kon toen de drang niet weerstaan om een bol katoenen garen te kopen om ook een gastendoekje te breien van Schachenmayr Catania in de kleur grijs/groen. En zie de dag erna was het eerste doekje klaar en toog Jeanny weer naar de winkel voor nog enkele bollen garen, in dit geval Scheepjeswol Cotton 8 in de kleuren beige en bruin.



Om niet te blijven zitten met resten garen heb ik van het grijs/groene garen nog een ienie-mini lapje gebreid om onder een zeepje te leggen.
Van het beige en bruine garen was zoveel over, dat ik nog een heel doekje kon maken door het half beige, half bruin te breien.



Als probeersel heb ik nog een bol Durable katoen nr. 8 gekocht om een keukenhanddoek te breien. Ben erg benieuwd hoe die zal zijn in gebruik.

Gek eigenlijk dat het zo gewoon voelt om breiwerk naast me te hebben liggen. Leuk om te doen iets later op de avond als de oogjes het fijnere borduurwerk niet meer kunnen zien.

Patroon klein gastendoekje:
Zet met breinaalden 2,5 mm 73 steken op en brei 4 naalden ribbelsteek.
Maak dan de volgende indeling: 9 st ribbelsteek, dan voor 11 blokjes 5 st recht, 5 st averecht en eindig weer met 9 st ribbelsteek. Na 6 naalden de steken wisselen.
Brei op deze manier verder totdat er 14 blokjes zijn gebreid. Hierna weer 4 naalden ribbelsteek en kant alle steken af.


26 opmerkingen:

Saskia zei

"Verandering van spijs doet eten".
Wat boffen we maar met zoveel keus aan technieken.
Mooie kleurtjes katoen!

Jeanny zei

@Saskia, je hebt gelijk, we boffen met de keuzes die we kunnen maken

Anoniem zei

Een breiwerkje er tussen door doet zeker goed. Vooral als het zulke mooie gastendoekjes worden.
Liefs Hilda

Anoniem zei

Super, Jeanny. Groeten, Tilly.

Hetty zei

Dat zijn leuke doekjes geworden,ik heb ze ook al wel eens gezien op internet'.
Misschien bevallen ze wel.
Leuk idee om zo van je katoen af te komen,ik heb nog wel bollen liggen.
Hoe heb je het patroon gebreid blokjes van 6 steken of zo iets.
Groetjes Hetty.

Jeanny zei

@Hetty, de blokjes zijn 5 steken breed en 6 naalden hoog.

Willy zei

Jeanny, wat leuk om te zien dat je ook voor de gebreide gastendoekjes bent gevallen en nu zelfs ook nog een keukenhanddoek gaat breien. Pannenlappen heb je daar al aan gedacht? Leuke werkjes om snel even op te pakken.
Groetjes

Jeanny zei

@Willy, ja pannenlappen ... Dat is ook een goed idee!

petrashandwerken ..steekje voor steekje zei

lieve kleurtjes ..en praktisch!
mooi gemaakt.
groetjes, Petra

Elma zei

Heerlijk een breiwerkje bij de hand.
Wat een goed idee om een klein lapje te breien om onder een zeepje te leggen. Ik ga een lapje breien om het zeeppompje op te zetten, lekt vaak een beetje.

Hetty zei

Bedankt Jeanny.
Groetjes Hetty.

jose zei

Wat leuk Jeanny dat je dit ook weer opgepakt heb, gisteren in Amsterdam geweest in de 9 straatjes. En in een winkeltje zag ik ze liggen voor op een paar cent na 20 euro.
En zelf breien is zoveel aparter.

Nu nog haken een leuke Anjer bij mij het patroon, dit lukt je dan ook.

Voor het vingerhoedje aan een schaartje. Ik zag hem bij Marcella. en vond dit ook zo leuk ben begonnen op mijn eigen manier en de eerste lukt.

Nu in Amsterdam andere katoen mee gebracht voor dunnere zo blijven wij bezig.

Heerlijk toch onze hobby's wij kunnen niet zonder.

Liefs José

Anoniem zei

Wist je dat ze in de VS deze lapjes gebruiken als washcloth. Onhandig hoor, ons gebruik van het washandje spreekt mij meer aan.
Als je lid wordt van Ravelry (gratis) kun je er een heleboel vinden! Pannelappen ook trouwens en onderzetters.
MiekeS

Jeanny zei

@MiekeS, dank voor de tip, ik heb me net lid gemaakt en mijn ogen al uitgekeken.

Anoniem zei

Ik heb je op Ravelry gezocht en kan je niet vinden. Je staat niet bij de nieuwe mensen. Welke Ravelry-naam heb je? Ik kan je heel wat tips geven!

MiekeS

Elma zei

MiekeS@ een gat in de markt. "Hulp" bij Ravelry problemen. Met mijn steenkoolengels kom is vaak kennis te kort.

Oude lappen zei

Leuk dat jij er ook voor gevallen bent ......

Anoniem zei

Bedankt voor het leuke patroon van de gastendoekjes. Ik ben benieuwd hoe ze na het wassen zijn? Ik wil ze ook haken van durable katoen nr. 8 / Ben benieuwd!
Gr. Jeannet

Jeanny zei

Jeannet, ook na het wassen zijn en blijven ze mooi!
Hartelijke groet

Tanja zei

Omdat ik wat los brei, zou ik graag ook willen weten hoe lang en breed de doekjes zijn, ook ivm verschillende diktes katoen

Eefje zei

Ik ben een breinoob, en dit wordt mijn eerste patroon omdat het er wel simpel uit ziet. ik vraag me alleen af of ik het goed lees!

Als je zegt "voor 11 blokjes 5 recht, 5 averecht etc.", moet je dan bij de teruggaande pen ook weer beginnen met recht? Zodat alles uiteindelijk ribbelsteek is, maar met een verspringing er in?
Of moet je het dan lezen als dat je het tegenovergestelde doet op de terugweg, omdat je dan 'aan de achterkant' breit?

Jeanny zei

Eefje, je moet zorgen dat je blokjes krijgt en dat betekent dat als je aan de voorkant rechts breit dan aan de achterkant links moet breien en na 6 naalden de steken wisselen.
Succes !

Eefje zei

Bedankt voor deze snelle reactie! Dan ga ik even opzoeken of ik 1 pen kan uithalen, want die heb ik nu fout gedaan... Of ik laat het er in zitten, volgens de handwerkwijsheid van mijn oma: 'aan de foutjes zie je dat het handwerk is'!

Jeanny zei

Dan kun je ook het verschil zien als je wel het goede aantal steken en naalden hebt gemaakt. Zal niet zo’n probleem zijn met een gastendoekje, toch?😊

Unknown zei

Leuk zo'n gastendoekje ik ga het proberen gr co

Jeanny zei

Veel succes!